Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Kommunanställda missnöjda med arbetsmiljön

De anställda i Järfälla kommun trivs allt sämre på jobbet. Nya siffror visar på minskat engagemang, högre personalomsättning och ökande sjukfrånvaro.

Järfälla kommun har som mål att vara en attraktiv arbetsgivare. Men i kommunstyrelsens verksamhetsberättelse för 2025 framträder en annan bild.

Antalet medarbetare som uppger att de skulle rekommendera sin arbetsplats till andra har minskat kraftigt och personalomsättningen har ökat. 

Samtidigt ökar sjukfrånvaron – både den totala frånvaron och korttids sjukskrivningarna har stigit, något som kan tyda på stress eller problem i arbetsmiljön.

Kommunen pekar själv på att det interna samarbetet inom kommunen behöver bli bättre. Nya mål har satts upp för att stärka samverkan mellan olika delar av organisationen.

Det pågår också ett arbete för att göra kommunen mer attraktiv som arbetsgivare och för att förbättra introduktionen av nyanställda.

Sammantaget visar siffrorna att Järfälla har utmaningar. När fler slutar och färre trivs ökar risken att viktig kompetens försvinner – något som i längden kan påverka kvaliteten i kommunens verksamheter.