Järfällas beslut att säga upp avtalen med privata hemtjänstutförare har skapat oro bland äldre, som upplevt övergången till kommunal regi som stökig.
För ett drygt halvår sedan valde Järfälla kommun att säga upp avtalen med alla privata hemtjänstutförare i kommunen, efter anklagelser om fusk. Flera äldre brukare av hemtjänsten har hört av sig till Järfällatidningen med synpunkter på övergången.
För Georg Leffler, 81 år, som får hjälp av hemtjänsten har det varit en stökig period:
– Det här har inte skötts bra. Plötsligt vet man inte vem som kommer, och tiderna ändras hela tiden.
Han beskriver hur personal ofta byts ut och att informationen varit bristfällig. För någon som är beroende av hjälp i vardagen skapar det en känsla av otrygghet.
– Nu fungerar det bättre och personalen är alltid vänlig, men det var en lång inkörsperiod.
Kommunens beslut innebär att systemet med valfrihet (LOV) avslutats, samtidigt som någon ny upphandling ännu inte är på plats. Det har lett till att omkring 500 brukare har bytt utförare och att kommunen på mycket kort tid behövde anställa drygt 200 nya medarbetare inom hemtjänstverksamheten.
Lisbeth Borg (L) är vice ordförande i äldreutskottet och vill att kommunen åter gör det möjligt att välja hemtjänst i kommunen.
– Att kunna välja hemtjänst är en trygghet för de äldre som får en möjlighet att byta utförare när det inte fungerar. Därför vill vi göra en ny upphandling så att det återigen blir möjligt att välja hemtjänst i Järfälla.
En sådan upphandling skulle kunna ske enligt LOU regelverket, som möjliggör fler kvalitetskontroller än i det gamla systemet.
– Vi behöver få detta på plats så snart som möjligt. Att enskilda företag fuskat är inte ett argument för att avskaffa valfriheten permanent, säger Lisbeth Borg.

