Tandvården bör bli en del av sjukvården. Det menar tandläkaren Mardoukh Ahi, som också är regionpolitiker för Liberalerna. Liberalerna i Stockholms län har nu ställt sig bakom Mardoukhs förslag.
Regeringen har påbörjat en reform av tandvården, med förstärkt högkostnadsskydd för äldre. Den reformen vill Mardoukh utveckla så att alla oavsett ålder omfattas av högkostnadsskyddet, precis som inom sjukvården.
– Svensk tandvård är idag ett parallellt system som inte omfattas av samma skydd som övrig sjukvård. Det är dags att ta ett helhetsgrepp och inkludera tandvården i sjukvårdssystemet, säger Mardoukh Ahi.
I dag ligger tandvården utanför det vanliga högkostnadsskyddet, vilket innebär att ett besök hos tandläkaren kan bli kostsamt.
– Idag avstår många från nödvändig tandvård på grund av kostnaderna. Det kan i längden leda till allvarligare sjukdomar, säger Mardoukh Ahi.
Frågan har utretts nationellt. I statliga utredningen Tiotandvård (SOU 2024:70) uppskattas kostnaden för att fullt ut inkludera tandvården i sjukvårdssystemet till mellan 7,7 och 9,9 miljarder kronor per år.
Mardoukh Ahi menar att reformen snarare ska ses som en investering.
– Att förebygga sjukdomar är mer kostnadseffektivt än att behandla dem senare. Det här handlar också om vård på lika villkor. Ingen ska behöva välja mellan att betala hyran och att laga en tand.
Förslaget innebär att tandvården på sikt skulle omfattas av samma högkostnadsskydd som annan vård. Hur snabbt en sådan förändring kan genomföras är dock en politisk fråga där flera partier behöver enas.

